HiP Nijkerk biedt een helpende hand

Mensen helpen bij alledaagse dingen, als zij zelf niet terug kunnen vallen op familie, vrienden of kennissen en niet voldoende financiële middelen hebben: dat is het doel van HiP Nijkerk. Het platform start op 1 oktober in de gemeente Nijkerk met een website en een telefonische helpdesk. Hulp nodig bij klusjes in huis, bij bezoek aan een arts, bij het boodschappen doen of gewoon op zoek naar een luisterend oor? De mensen van HiP staan voor u klaar.

Zij bieden bijvoorbeeld praktische hulp: denk aan het ophangen van gordijnen, het opknappen van een tuintje of hulp bij andere klusjes rond het huis. Er zijn ook vrijwilligers die sociale hulp bieden: samen wandelen, een spelletje doen of gezellig een kopje koffie drinken. En zo zijn er nog veel meer vormen van hulp. Iedereen die een helpende hand nodig heeft, of zo’n iemand kent, kan een hulpvraag stellen op www.hipnijkerk.nl of bij de HiP-helpdesk (033 202 2681). De helpdesk zoekt vervolgens een hulpbieder wiens profiel past bij de hulpvraag. Diegene wordt dan in contact gebracht met de hulpvrager, waarna een afspraak gemaakt wordt. Hulpbieders zijn veelal leden van kerken in Nijkerk en Hoevelaken (samen met vrijwilligers uit de lokale tak van de NPV, Nederlandse Patiënten Vereniging) die vanuit hun christelijke achtergrond behulpzaam willen zijn.

HiP Nijkerk is een project dat gestart wordt vanuit het Nijkerks Diaconaal Beraad (NDB), waarin diaconieën van verschillende kerken uit de gemeente samenwerken. Dit lokale initiatief gaat uit van de landelijke Stichting HiP (Hulp in Praktijk). “Vanuit kerken gebeurt er al veel op het gebied van informele hulp. De meerwaarde van dit nieuwe platform is dat het koppelen van hulpvragen uit de samenleving aan hulpbieders vanuit de kerken gestroomlijnd wordt. Zo kan er effectiever gewerkt worden”, zegt plaatscoördinator van HiP Nijkerk Erik Vreekamp. Er wordt samengewerkt en overlegd met verschillende maatschappelijke organisaties, zoals welzijnsorganisatie Sigma en de PCOB. Erik Vreekamp: “Als onze mensen een hulpvraag krijgen die buiten onze competenties valt, zoals bijvoorbeeld specialistische formulierenhulp, kan Sigma ingeschakeld worden. Andersom kan het ook zo zijn dat Sigma of één van de andere organisaties een hulpvraag doorzet naar HiP.”

Het nieuwe platform biedt voor mensen uit de gemeente Nijkerk een laagdrempelige manier om hulp te vragen. Tegelijk is het voor de kerken een hulpmiddel om effectiever hulp te bieden en beter zichtbaar te zijn in de samenleving. Bovendien is HiP voor andere organisaties een mooie aanvulling. Wie een hulpvraag wil stellen, of gewoon meer wil weten over HiP Nijkerk kan naar www.hipnijkerk.nl gaan of bellen met de helpdesk (033 202 2681).